PENTAKSIRAN BERASASKAN SEKOLAH (PBS)


PENTAKSIRAN BERASASKAN SEKOLAH (PBS) 

Konsep PBS 


1. Soalan: Apa itu PBS? 

Jawapan: PBS merupakan satu bentuk pentaksiran yang bersifat holistik iaitu 
menilai aspek kognitif (intelek), afektif (emosi dan rohani) dan psikomotor 
(jasmani) selaras dengan Falsafah Pendidikan Kebangsaan dan Kurikulum 
Standard Sekolah Rendah (KSSR). PBS mentaksir bidang akademik dan bukan 
akademik 

PBS merupakan satu bentuk pentaksiran yang dilaksanakan di sekolah secara 
terancang mengikut prosedur yang ditetapkan oleh Lembaga Peperiksaan. 

PBS dikendalikan oleh pihak sekolah dan pentaksirannya dilaksanakan oleh guru-
guru mata pelajaran secara berterusan dalam proses pengajaran dan 
pembelajaran. 

Komponen PBS terdiri daripada Pentaksiran Sekolah, Pentaksiran Pusat, 
Pentaksiran Aktiviti Jasmani, Sukan dan Kokurikulum, dan Pentaksiran 
Psikometrik. 

2. Soalan: Adakah konsep PBS ini sesuatu yang baru? 

Jawapan: Konsep PBS bukanlah sesuatu yang baru, kerana pentaksiran inilah 
yang selama ini dilaksanakan oleh guru di sekolah (kerja rumah, projek, kuiz, 
soal-jawab dan lain-lain). PBS yang dicadangkan ini merupakan penambahbaikan 
kepada PBS yang telah sedia dilaksana dengan memperkenalkan pentaksiran 
merujuk standard dan aplikasi Sistem Pengurusan PBS (SPPBS) untuk membantu 
guru merekod pencapaian murid secara berterusan. 

3. Soalan: Kenapa PBS perlu dilaksana sekarang? 

Jawapan: Pelaksanaan PBS adalah seiring dengan program transformasi negara 
untuk menghasilkan modal insan yang bertaraf dunia. 

4. Soalan: Bila PBS mula dilaksanakan? 

Jawapan: PBS dilaksanakan mulai Tahun 1 pada 2011 dan penambahbaikan 
UPSR pada 2016, mulai Tingkatan 1 pada 2012 dan penambahbaikan PMR pada 
2014. 

5. Soalan: Apakah perbezaan antara PBS dengan pentaksiran sedia ada? 

Jawapan: 

• PBS adalah lebih holistik dan memberi penekanan kepada kesemua aspek 
JERI iaitu jasmani, emosi, rohani dan intelek berbanding kepada pentaksiran 
sedia ada yang lebih memberi penumpuan kepada pencapaian akademik 
melalui peperiksaan. PBS akan mentaksir proses dan produk secara formatif 
dan sumatif iaitu mengamalkan konsep assessment for learning dan 
assessment of learning manakala fokus utama pentaksiran sedia ada lebih 
kepada pencapaian akademik murid di akhir pembelajaran yang merupakan 
assessment of learning. 

• Dalam usaha penambahbaikan kepada pentaksiran sekolah sedia ada, 
Pentaksiran Rujukan Standard diperkenalkan, iaitu menggunakan Standard 
Prestasi untuk melihat kemajuan dan pertumbuhan (growth) pembelajaran 
serta pencapaian prestasi seseorang murid. Ia merupakan proses 
mendapatkan maklumat tentang sejauh mana murid tahu, faham dan boleh 
buat atau telah menguasai apa yang dipelajari berdasarkan pernyataan 
standard prestasi yang ditetapkan mengikut tahap-tahap pencapaian seperti 
yang dihasratkan dalam dokumen kurikulum. 

Pentaksiran Rujukan Standard tidak membandingkan pencapaian seseorang 
murid dengan murid lain tetapi melapor prestasi murid dalam pembelajaran 
dengan menerangkan tentang kemajuan dan pertumbuhan (growth) murid 
dalam pembelajaran merujuk kepada pernyataan standard. 

• PBS juga memberi pengiktirafan dan autonomi kepada guru untuk 
melaksanakan pentaksiran formatif dan sumatif yang berasaskan sekolah. Ini 
akan dapat meningkatkan integriti dan kredibiliti profesion perguruan kerana 
guru merupakan orang yang paling sesuai untuk mentaksir murid masing-
masing kerana mereka: 
- boleh memantau perkembangan murid secara berterusan 
- boleh memberi maklum balas yang membina untuk penambahbaikan 
pembelajaran murid 
- lebih memahami konteks yang sesuai dengan persekitaran dan 
perkembangan murid 
- mentaksir dan memberi maklum balas berpandukan standard prestasi 

6. Soalan: Apakah standard prestasi? 

Jawapan: Standard Prestasi merupakan satu pernyataan yang menerangkan 
tentang pencapaian atau penguasaan seseorang individu dalam sesuatu bidang 
yang telah dilalui dalam satu tempoh pembelajaran berdasarkan satu penanda 
aras (benchmark) yang telah dikenal pasti. Standard Prestasi memandu pentaksir 
bagaimana aktiviti pentaksiran boleh dan dapat dilaksanakan secara adil dan 
berfokus merujuk kepada standard yang ditetapkan. 

7. Soalan: Bagaimana penjaminan kualiti PBS dapat dilaksanakan? 

Jawapan: 

Penjaminan kualiti bagi pelaksanaan PBS dapat dicapai melalui: 
• Pementoran 
• Penyelarasan 
• Pemantauan 
• Pengesanan 

• Pementoran PBS adalah proses membantu, memudah cara dan membimbing 
guru untuk melaksanakan PBS mengikut prinsip dan prosedur pelaksanaan 
yang ditetapkan. 

• Pemantauan ialah satu proses untuk mendapatkan maklumat dan 
memastikan pentaksiran dilaksanakan mengikut prosedur dan garis panduan 
yang ditetapkan agar mempunyai kesahan dan kebolehpercayaan. 

• Penyelarasan PBS adalah proses penyeragaman skor merujuk kepada 
Standard Prestasi yang disediakan atau berdasarkan rubrik sesuatu tugasan. 

• Pengesanan PBS adalah proses memastikan kekuatan dan keberkesanan 
instrumen pentaksiran dalam pelaksanaan PBS. 

8. Soalan: Bagaimana ibu bapa mendapat maklum balas mengenai perkembangan 
pembelajaran anak-anak mereka? 

Jawapan: Laporan deskriptif dan formatif dapat dibuat melalui SPPBS pada bila-
bila masa sekiranya diperlukan. Sistem ini juga menyimpan maklumat 
perkembangan murid daripada Tahun 1 hinggalah ke Tingkatan 5 (life-time data 
base). 

9. Soalan: Bagaimana hasil pentaksiran berguna untuk murid? 

Jawapan: Maklum balas yang diberi berdasarkan standard prestasi boleh 
membantu murid mengenalpasti kekuatan, kelemahan, kesilapan dan apa yang 
perlu dibaiki, bagaimana perlu diperbaiki untuk memberi hasil yang lebih baik. 

Maklum balas yang memberi makna boleh membantu murid tentang tujuan dan 
perkembangan pembelajaran mereka. Keadaan inilah yang memberi motivasi 
untuk mencuba lagi bagi meningkatkan prestasi mereka di masa hadapan. 

10. Soalan: Apakah nilai UPSR dan PMR dalam PBS? 

Jawapan: PBS untuk penambahbaikan UPSR dan PMR masih tetap bernilai dari 
segi pembentukan modal insan yang holistik tetapi tidak lagi high stake kerana 
pentaksiran dijalankan secara berterusan dan menyeluruh. 

11. Soalan: Bolehkah pentaksiran yang dibuat guru dipercayai? 

Jawapan: Guru merupakan orang yang paling sesuai untuk mentaksir murid 
masing-masing kerana mereka: 

- boleh memantau perkembangan murid secara berterusan 
- boleh memberi maklum balas yang membina untuk penambahbaikan 
pembelajaran murid 
- lebih memahami konteks yang sesuai dengan persekitaran dan 
perkembangan murid 
- mentaksir dan memberi maklum balas berpandukan standard prestasi 

12. Soalan: Apakah guru sudah bersedia untuk melaksanakan PBS? 

Jawapan: Setiap guru merupakan guru terlatih yang mempunyai asas 
pengajaran dan pembelajaran tetapi akan diberi pendedahan semula tentang 
Pentaksiran Berasaskan Sekolah. 

__________________________________________________________________________________
1. Apa itu SPPK/SPK? 

- SPPK ialah satu system pentaksiran pendidikan yang merangkumi pentaksiran yang 
dikendali secara bersama oleh Lembaga Peperiksaan dan pentaksiran yang dikendali oleh sekolah. 

2. Apa itu PBS? 

-PBS merupakan satu bentuk pentaksiran yang dilaksanakan di sekolah. PBS dirancang, ditadbir, diskor, direkod dan dilaporkan secara terancang mengikut prosedur yang ditetapkan oleh Lembaga Peperiksaan. 

PBS dikendalikan oleh pihak sekolah dan pentaksirannya dilaksanakan oleh guru-guru mata pelajaran secara berterusan dalam pengajaran dan pembelajaran. 

Komponen PBS terdiri daripada Pentaksiran Sekolah, Pentaksiran Pusat, Pentaksiran Aktiviti Jasmani, Sukan dan Kokurikulum, dan Pentaksiran Psikometrik. 

3. Adakah konsep PBS ini sesuatu yang baru? 

Konsep PBS bukanlah sesuatu yang baru, kerana pentaksiran inilah yang selama ini dilaksanakan oleh guru di sekolah (kerja rumah, projek, kuiz, soal-jawab dan lain-lain). PBS yang dicadangkan ini merupakan penambahbaikan kepada PBS yang telah sedia dilaksanakan dengan memperkenalkan pentaksiran merujuk standard dan didokmentasi. 

4. Apakah perbezaan antara SPPK dengan pentaksiran sedia ada? 
Pentaksiran sedia ada
SPPK
Pentaksiran sekolah(PS)Pencapaian murid tidak direkodkanPentaksiran sekolahPencapaian murid direkodkan
Pentaksiran pusat(PpP)PLBS untuk matapelajaran Bahasa PEKA untuk matapelajaranPentaksiran sekolahSemua matapelajaran mempunyai komponen pentaksiran

Sains di jalankan dan pencapaian murid direkodkan
Pusat dan pencapaian murid direkodkan
Tiada Pentaksiran aktiviti jasmani sukan dan kokurikulum (PAJSK)Tiada pentaksiran iniAda PAJSKPencapaian murid direkodkan
Pentaksiran Psikometrik (pPSI)Ada dalam komponen pentaksiran sekarangpPSI dijalankan pada dua tahap iaitu tahun 3 dan tahun 6Ada dalam komponen SPPK
Peperiksaan Pusat (PP)Ada dalam komponen pentaksiran sekarang.Wajaran adalah 100%Ada dalam komponen SPPK.Tetapi untuk matapelajaran TERAS.Wajaran 60%40% merangkumi PS,PAJSK dan PP

SPPK bersifat holistic,system ini mentaksir aspek jasmani,emosi,rohani dan intelek(JERI).PBS member penekanan kepada kesemua aspek JERI.Ia akan mentaksir proses dan produk iaitu mengamal konsep assessment for learning dan assessment of leaning.PBS terdiri daripada empat komponen iaitu Pentaksiran pusat,pentaksiran sekolah,pentaksiran aktiviti jasmani,sukan dan kokurikulum dan pentaksiran psikometrik.Kesemua komponen ini ditadbir disekolah. 

5. Apakah komponen PBS? 

-PBS merangkumi empat komponen iaitu pentaksiran pusat,pentaksiran sekolah,pentaksiran aktiviti jasmani,sukan dan kokurikulum dan pentaksiran psikometrik. 

6. Apakah PBS akan menambah beban tugas guru? 

-Pihak LP telah menyediakan dua system aplikasi untuk membantu guru-guru. 

7. Kenapa PBS dilaksana? Kenapa sekarang? 

-Seiring dengan program transformasi negara untuk menghasilkan modal insan yang bertaraf dunia. 

8. Bila PBS mula dilaksanakan? 

-Mulai Tahun 1 pada 2011 dan penambahbaikan UPSR 2016. Mulai Tingkatan 1 pada 2012 dan PMR sepenuhnya pada 2014. 

9. Apakah asas pemilihan murid untuk kemasukan ke sekolah berasrama penuh? 

-Ujian khas kemasukan ke asrama penuh akan diperkenalkan dan akan diuruskan oleh Bahagian-bahagian KPM yang berkenaan. 

10. Bagaimana penjaminan kualiti PBS dapat dilaksanakan? 

-Pementoran ialah satu usaha untuk memastikan wujudnya kefahaman di kalangan pentaksir supaya skor yang diperoleh mempunyai darjah kesahihan dan kebolehpercayaan yang tinggi. Pementoran dijalankan secara berterusan bersama Jurulatih Utama pentaksiran dengan tujuan memantapkan dan menambahbaik pengetahuan, kefahaman dan kesefahaman berhubung perkara yang ditaksir, kriteria yang dirujuk, evidens yang dicari, instrumen yang digunakan dan kaedah pemberian skor. 

Pemantauan ialah satu proses untuk mendapatkan maklumat dan memastikan pentaksiran dilaksanakan mengikut prosedur dan jadual yang ditetapkan agar mempunyai kesahan dan kebolehpercayaan. 

Pengesanan ialah proses menilai komponen Pentaksiran Pusat dari segi pencapaian objektif, kekuatan dan kelemahan instrumen serta impaknya untuk tujuan memperbaiki program Pentaksiran Pusat. 

Penyelarasan diperingkat sekolah merujuk kepada proses pemberian skor kepada konstruk yang ditaksir berdasarkan skema pemarkahan. Ia adalah untuk memastikan keselarasan kefahaman terhadap konstruk dan skema pemarkahan tersebut. Sesi penyelarasan akan diatur mengikut prosedur yang ditetapkan dan akan diwakili oleh semua guru yang terlibat dengan PBS. 

11. Apakah peranan Pentaksiran Psikometrik? 

Maklumat yang bersifat akademik dan peribadi diperlukan untuk membantu pembelajaran murid. 

Pentaksiran Psikometrik melengkapkan keperluan ini dengan mendapatkan data selain daripada pencapaian akademik. Maklumat yang memperihalkan kepelbagaian ciri peribadi dan potensi murid ini dapat memberi panduan kepada ibu bapa, guru dan murid untuk lebih memahami murid itu supaya pembelajaran boleh dipertingkatkan. Selain digunakan untuk mengenal pasti dan mengasah kebolehan atau bakat terpendam murid dapat dipertingkat dan dimanfaat manakala kelemahan murid dapat diperbaiki. 

Pentaksiran Psikometrik boleh mengukur kebolehan semula jadi (innate ability) dan kebolehan yang diperoleh (acquired ability) daripada pengalaman dan persekitaran murid. Pentaksiran Psikometrik tidak berasaskan kurikulum dan proses pengajaran dan pembelajaran. 

12. Apakah standard kurikulum? 

Penyataan standard tentang apa yang murid patut tahu dan boleh buat seperti yang terkandung dalam KSSR: 

- standard kurikulum terdiri daripada standard kandungan dan standard pembelajaran 
- standard kandungan adalah apa yang murid patut tahu, faham dan boleh buat 
- standard pembelajaran adalah apa yang murid perlu belajar dan boleh dilihat melaui tingkah laku 

13. Apakah standard prestasi? 

- standard prestasi menunjukkan tahap penguasaan dan kualiti kerja murid 
- standard prestasi memberi makna kepada band yang dicapai murid 

14. Bolehkah pentaksiran yang dibuat guru dipercayai? 

Guru merupakan orang yang paling sesuai untuk mentaksir murid masing-masing kerana mereka: 

-Boleh memantau perkembangan murid secara berterusan 
-Boleh member maklum balas yang membina untuk penambahbaikan pembelajaran murid 
-Lebih memahami konteks yang sesuai dengan persekitaran dan perkembangan murid 
-Mentaksir dan member maklum balas berpandukan standard prestasi 

15. Apakah guru sudah bersedia untuk melaksanakn PBS? 

-Setiap guru merupakan guru terlatih yang mempunyai asas pengajaran dan pembelajaran tetapi akan diberikan pendedahan semula tentang pentaksiran berasaskan sekolah. 

16. Bagaimana ibu bapa mendapat maklum balas mengenai perkembangan pembelajaran anak-anak mereka? 

-Laporan deskriptif dan formatif dapat dibuat melalui system aplikasi pada bila-bila masa sekiranya diperlukan.Sistem ini juga menyimpan maklumat perkembangan murid daripada Tahun 1 hinggalah ke Tingkatan 5 (life-time data base) 

17. Apakah nilai UPSR dan PMR? 

-UPSR dan PMR dalam SPPK masih tetap bernilai dari segi pembentukan modal insane yang holistik tetapi tidak lagi high stake kerana pentaksiran dijalankan secara berterusan dan menyeluruh. 

18. Adakah guru menggunakan standard dalam kurikulum atau standard prestasi untuk mengajar? 

-Guru hendaklah menggunakan standard dalam kurikulum untuk mengajar manakala menggunakan standard prestasi untuk mentaksir. 

19. Bagaimana ibu bapa boleh memahami laporan yang disediakan? 

-Guru akan menerangkan perkembangan anak mereka berdasarkan evidens dan deskriptor dalam portfolio anak masing-masing. Laporan adalah berbentuk diskriptif. 

20. Bagaimana PBS akan dilaksanakan jika kemudahan komputer dan internet tiada di sekolah? 

-Sistem akan desediakan dalam bentuk standalone dan data dihantar dalam bentuk text file dalam CD. 

21. Bagaimana hasil pentaksiran berguna untuk murid? 

-Maklum balas yang diberi berdasarkan standard prestasi boleh membantu murid mengenalpasti kekuatan,kelemahan,kesilapan dan apa yang perlu dibaiki, bagaimana perlu diperbaiki untuk memberi hasil yang lebih baik. 

Maklum balas yang memberi makna boleh membantu murid tentang tujuan dan perkembangan pembelajaran mereka. Keadaan inilah yang memberi motivasi untuk mencuba lagi bagi meningkatkan prestasi mereka di masa hadapan. 

22. Apakah nilai PBS kepada murid-murid aliran agama? 

-Kerangka standard prestasi merangkumi penguasaan pengetahuan,kemahiran dan pengamalan adab tingkah laku. Jesteru, pentaksiran dilakukan untuk melihat perkembangan semua aspek pembangunan insan yang selama ini tidak ditaksir. 

23. Apakah PMR akan digunakan sebagai indikator untuk pemilihan aliran di peringkat menengah atas? 

-Lima komponen pentaksiran dalam SPPK dapat memberi kepelbagaian maklumat secara komprehensif bagi membantu murid membuat pemilihan aliran yang lebig tepat. 

24. Adakah PBS mengambil kira murid berkeperluan khas dalam pelaksanaannya? 

-PBS mengambil kira murid berkeperluan khas dengan menyediakan kaedah dan instrument pentaksiran yang sesuai dengan mereka. 

25. Apakah peranan PAJSK dalam PBS? -PAJSK membekalkan maklumat sebagai pelengkap kepada kemenjadian murid yang seimbang dan harmonis, pencapaian, penglibatan dan penyertaan murid dalam aktiviti jasmani, kesihatan, sukan dan kokurikulum diambil kira sebagai sebahagia daripada wajaran 40% PBS untuk UPSR.

No comments: